Irriteer jij je aan kinderen in jouw klas?

Dat kind dat zo druk is. Dat kind dat altijd maar naar buiten staart. Dat kind dat nooit het werk af heeft. Dat kind dat zich agressief opstelt ten opzichte van anderen. Dat kind dat altijd een weerwoordje heeft. Je heb ze vast en zeker in de klas.

Heel vaak blijven we in de beoordeling van het gedrag van kinderen aan de oppervlakte. We benoemen wat we zien: het naar buiten kijken, de drukte of de agressie. Maar wat beweegt er onder de oppervlakte? Soms zou je wel in de gedachten van een kind willen kruipen om er achter te komen waarom een kind bepaald gedrag vertoond. Als leerkracht ben je geen hulpverlener. En je hebt een hele klas vol met kinderen. Als je alle gedachten van de kinderen zou kennen zou je toch gek worden? Irriteer jij je? Of weet je er mee om te gaan?

In ons nieuwe boek Onderwijswerk vind je o.a. op blz 83 een korte ‘alarmtest’. We benoemen een aantal signalen die erop wijzen dat je werk onder druk staat. Eén van die signalen is dat je je zeer regelmatig irriteert aan de kinderen. Ergernis is vrij normaal, maar als het structureel een plek heeft dan gaat er iets mis. Een stabiele leerkracht weet ergernis te overwinnen en durft verder te kijken dan dat wat er aan de oppervlakte is. Waarom doen kinderen zoals ze doen? Vaak ligt in het beantwoorden van die vraag een deel van de oplossing.

Het filmpje ‘The Present’ dat deze week viral gaat op internet is een prachtige illustratie van hoe je soms verder moet kijken dan je eerste indruk. (Video duurt 4 minuten, wel helemaal uitkijken :) )

The Present from Jacob Frey on Vimeo.